مقالات

استاندارد راندمان انرژی الکتروموتور

استاندارد راندمان انرژی الکتروموتور IE

استاندارد راندمان انرژی الکتروموتور IE یکی از موضوعات مهمی است که طی سال های قبل در زمینه فعالیت های جهانی جهت کاهش مصرف انرژی انجام شده، معرفی و باعث ثبت استانداردها و قوانینی است که صنعتگران را به استفاده از دینام هایی با راندمان بالا تشویق می کند. به روزترین استاندارد جهانی در این باره، قسمت بندی راندمان IE بوده که در سال 2008 اعلام شده و در سال 2014 آپدیت شد. شرکت طاهران صنعت کوشا در زمینه فروش و مشاوره انواع الکتروموتور راندمان بالا فعالیت داشته لطفا جهت دریافت مشاوره و استعلام قیمت با کارشناسان شرکت تماس حاصل نمایید.

 

طبق دسته بندی توان موتورهای الکتریکی در محدوده 0.12 تا 1000 کیلووات از نظر راندمان به چهار بخش IE1 راندمان استاندارد و IE2 راندمان بالا و IE3  راندمان عالی و IE4 راندمان فوق عالی تقسیم می گردد. میزان راندمان این دسته بندی برای دینام های 1500 دور با فرکانس ورودی 50 هرتز نشان داده شده است.

طبقه بندی جهانی راندمان الکتروموتورها

 

 

 

 

 

طبق قانون های جهانی استفاده از دینام با راندمان IE1 ممنوع شده و باید از راندمان IE2 یا بالاتر جهت صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده نمود. همچنین موتورهایی که دارای توان 0.75 و 375 کیلووات بوده و دارای اینور نیستند باید دارای راندمان جداقل IE3 باشند. طبق استاندارد IEC که انجمن بین المللی الکترونیک آمریکا بوده روش های تست کاربردی الکتروموتورها طبق الگوی میزان کارآمدی به چهار بخش دسته بندی شده است. نتیجه هر تست جهت تعیین میزان کارآمدی موتور کدی ویژه که شامل IE1 و IE2 و IE3 و IE4 می باشد. این کد میزان مصرف انرژی برای هر کشور به صورت MEPS بیان می شود. در اروپا به دلیل اهمیت مصرف انرژی استفاده از موتور با راندمان IE3 اجباری شده است.

راندمان انرژی دینام

 

طبق استاندارد IE قسمتی از برنامه مصرف بهینه انرژی به صورت  2012/27/UE  می باشد. مطابق این برنامه باید تا سال 2020 میزان مصرف انرژی تا 20 درصد کاهش و به همین صورت میزان استفاده قابل تجدید از انرژی های مصرف شده نیز تا 20% افزایش یابد.

راندمان موتور

2 فکر در مورد “ استاندارد راندمان انرژی الکتروموتور

  1. طاهری گفت:

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *